הנקה – הפניות חיצוניות ופנימיות

כשהייתי אם צעירה, ניסיונותיי להניק עלו בתוהו.

כאבתי והתאבלתי על כך מאוד.

בחסדי ה', צמחתי מלידה ללידה. מכמה בחינות פנימיות, וגם מבחינת הידע שהצלחתי לרכוש. לנשים שמחפשות מידע על הנקה יש כיום הרבה יותר דרכים למצוא משהיו לאמותינו.

היום אנחנו מתענגים על הנקה זורמת, וצומחים איתה.

המסע הזה בדרך אל הצלחת ההנקה לחץ אצלי על הרבה כפתורים, הנביע מעיינות של רגש, הפגיש אותי עם עצמי – על הטוב והרע, והצמיח. כאן סיפרתי על כך מעט יותר בפירוט.

אחת מתוצאות המסע הזה היא שכיום נושא ההנקה בנפשי.

חשוב לי לתמוך בכל מי שמחפשת תמיכה בנושאי הנקה, הפסקת הנקה מרצון או מאונס, ביקבוק, וכל המסביב.

חשוב לי גם לעזור למי שמחפשת מידע למצוא אותו – וזו מטרת הדף הזה.

להלן אוסף הפניות, וכמה מילים בין לבין:


הנקה ישירה

כאמור, קיים היום הרבה מידע בתחום ההנקה. לכל מיני בעיות מבעיות שונות שעלולות לצוץ – יש פתרונות. אם אנסה להציג את כל סוגי הבעיות והפתרונות שאני מכירה, הדף יתארך למגילה. בכל מקרה, על כל התלבטות שצצה, אני ממליצה בחום להיוועץ בפורום או בקו הפתוח של לה לצ'ה ישראל.

לעת עתה אתמקד בנושאים שקרובים ללבי, ושיש לי בהם ידע וגם טקסטים טובים להפנות אליהם:

אני ממליצה לכל יולדת להכיר את שיטת ההנקה האינסטינקטיביתתנוחת הנקה שכורכת בתוכה עולם שלם (זהירות: התמונות לנשים בלבד).

כדי לקבל פרופורציות על כמויות החלב שיש לצפות להן בימים הראשונים אחרי הלידה, אני ממליצה בחום על הפוסט של עדי יותם.

הבסיס להנקה טובה, בעיניי, הוא משכב לידה כהלכתו.

לפעמים אימהות דואגות שמא ייצור החלב שלהן לוקה בחסר (או בניסוח העממי והשגוי – חוששות שאין להן מספיק חלב). ולפעמים אחרים בסביבתן גורמים להן לדאוג. כשהשאלה הזאת צצה כדאי להתייחס אליה בכובד ראש: חשוב להבחין בין דרכים אמינות לברר את המצב לאשורו, לבין דרכים שגויות ומטעות.

אם המדדים האמינים מורים על בעיה, אפשר להסיק שהתינוק לא מקבל מספיק חלב. אז מה עושים? איך מגבירים את הייצור?

הדבר העיקרי שמעודד יצור חלב הוא הנקה. בחלב עצמו מצוי חומר שמדכא את הייצור (חסדי ה' עמנו! כשהמצב תקין, אנו זקוקות לוויסות הזה). ככל שמפנים את החלב מהגוף לעתים קרובות יותר – הגוף ייצר עוד. ולהפך.

על כן, אם נראה שהתפיסה תקינה (אין כאבים, אין פצעים, אין סימני מעיכה על הפטמה בסוף ההנקה) – הצעד הראשון הוא לתגבר הנקות. להציע כמה שיותר הנקות ביום, ולעקוב אם יש שיפור.

אם אין שיפור, וכן אם יש חשש בנוגע לתפיסה – זה השלב שכדאי לפנות לפנות ליועצת הנקה, לבדוק מה השתבש ומה הדרכים לתקן. חשוב לדעת שהמקצוע 'יועצת הנקה' לא מגדיר רמת השכלה נחוצה. כל אישה יכולה לעבוד כיועצת – גם מי שרק עברה קורס בסיסי על הנקה, או רק קראה ספר על הנקה, או רק הניקה, או גם זה לא… מומלץ לפנות ליועצת בעלת הסמכה טובה, כגון IBCLC.

לפעמים ההנקה נפגעת דווקא בגלל גורמים שעושים כמיטב יכולתם להיטיב את מצבו הבריאותי של התינוק – ומעבירים להוריו המלצות רפואיות שגויות. המלצות לצמצום הנקה או להפחתתה על רקע חששות רפואיים שונים – תמיד כדאי לברר, ולבדוק אם יש להן על מה להיסמך. כאן הדגמתי על המקרה הנפוץ של צהבת יילודים.

אחרי שעוברים את המשוכות של ההתחלה, מתחילים להתמודד גם עם שאלות חינוכיות שקשורות בהנקה. בתחום הזה היה פוקח עיניים בשבילי הטקסט של לילך רוכל.

עד מתי להניק? על פי משרד הבריאות, לפחות עד גיל שנה. על פי ארגון הבריאות העולמי, לפחות עד גיל שנתיים (זה גם הסטנדרט לפי חז"ל, ומותר מעבר לכך במגבלות מסוימות). הנה הסבר של תזונאית על משמעות ההנקה בשנה השנייה לחיים.


הנקה מרחוק והזנה חלופית

התייחסות נרחבת לכל מה שקשור בשאיבות מפי יועצות הנקה רחבות אופקים – בחוברת לחזור לעבודה להמשיך בהנקה.

כשמאכילים מבקבוק, לא משנה מה תוכנו, תמיד כדאי להקפיד על האכלה קצובה. לפעמים הכללים האלה מוצגים כדרך לשמר הנקה, לדעתי הם חשובים לא פחות כדרך לדמות הנקה גם אצל תינוק שאינו יונק כלל.

כשמאכילים בתמ"ל חשוב להקפיד על כמה כללי בטיחות, המפורטים בנספח לתדריך משרד הבריאות להזנת תינוקות. גם למי שלא מאכילה בתמ"ל כדאי להתחיל לדפדף במדריך הזה כשמתקרבים לגיל המוצקים.

נשים שהמעבר לתמ"ל לא היה לרצונן, ומתמודדות עם רגשות קשים בעקבותיו, מוזמנות למצוא כאן את השתתפותי בכאבן, ועוד כמה מילים של נחמה.



אני מזמינה את כל מי שמחפשת מידע ותמיכה להתייעץ איתי – כאן בתגובות או באישי. אני לא יועצת הנקה ולא מדריכת הנקה ואין לי שום הסמכה בנושא, ובכל זאת יודעת דבר או שניים. על מה שאני יודעת אשמח לענות. מה שאני לא יודעת – אפנה הלאה.



כדי להקל על מי שהולכת לאיבוד, אני מצרפת כאן שוב את כל הקישורים, במרוכז:

הפניות חיצוניות

לה לצ'ה ישראל

הנקה אינסטינקטיבית

הנקה לפי דרישה – עד מתי

הנקה בשנה השנייה

לחזור לעבודה, להמשיך בהנקה

האכלה קצובה

המדריך להזנת תינוקות

הפניות פנימיות

כלים לאבחון עצמי

לא ככה מודדים

על כמות החלב

צהבת ועוד ענייני בריאות

אישי: כך איבדתי הנקה

אישי: סכין בלב



דף זה הוא תת-מדור בתוך זמן ראשית.

2 מחשבות על “הנקה – הפניות חיצוניות ופנימיות

  1. רק רציתי להסב את תשומת הלב לזה שחלק מהקישורים החיצוניים לא עובדים (יועצות IBCLC, והנקה בשנה השניה).
    תודה על הפוסט החשוב הזה…

    אהבתי

כתיבת תגובה